Tips til håret!

 Er du sånn som meg og føler at håret ditt eier over halvparten av identiteten din? At hvis du ikke er fornøyd med håret er man ikke fornøyd med noe, men er man fornøyd på håret er man fornøyd med alt? Det er vertfall jeg, og derfor har håret mitt gått gjennom så utrolig mye.. Det har vært bleket, mye hjemmefarge, og en egen blanding og få ut hårfarge som gjorde håret til slutt med rødt, og mer farge etter det! Jeg er ingen frisør, men har lært mye gjennom årene! Om jeg tipser om noe som er feil kan frisører gjerne si ifra!

Hold deg unna produkter med silikon- Når et produkt har silikon i seg så vil det legge seg utenpå håret og “sperre” for andre produkter å jobbe seg inn i håret. Håret vil føles kjempe glatt og sunt ut pga silikonen… men den “dør” innvending fordi den ikke får noe pleie og vil derfor knekke av.

Legg litt penger i det- Jeg bruker selv 600-800kr på hårprodukter.. det er mye! Men jeg vil heller ha et sunt og frisk hår isteden for at jeg risikerer at det bare knekker av.

Dusj håret 1-2 ganger i uka- Nå tenker sikkert mange “æsj!” for det høres lite ut, men: Dusjer du hver dag vil håret bare bli mer og mer fett fordi du vasker bort den naturlige oljen i håret. Jeg selv vasker håret 1 gang i uka, og har “trent” det opp til det. Nå blir ikke håret mitt fett før den dagen jeg skal vaske det, og det har masse naturlige oljer osv i det pga det. Pluss at å vaske håret mer enn 3 hver dag vil skade det. Siden jeg dusjer håret 1 gang i uka, varer også shampoo, balsam og hårkur kjempe lenge.

Hårolje- Det bruker jeg selv morgen og kveld for å gi fuktighet til håret, og mest i tuppene fordi de blir fortere slitt. Bruk det også etter dusj når håret er hånkletørt, du vil merke forskjell!

Hårkur- Hårkur brukes 1-2 ganger i uka og hjelper til med den ekstra pleien håret trenger.

Bruk produkter som er tilpasset ditt hår- Det finnes masse forskjellige hårtyper: tørt, fett, tykt, tynnt, bleket, farget, lyst eller mørkt.

Kjøp produkter hos frisør eller noe en frisør anbefaler- Jeg har hørt på frisøren min de siste 3-4 årene på hvilke produkter jeg burde bruke, og det tror jeg er en stor grunn til at håret mitt har klart seg så godt det har! Frisører har mer peiling enn oss som ikke er det, og hør på dem! De vet hva de snakker om.

Klipp håret hver tredje mnd- Har du slitte tupper, vil de bare “spise” seg oppover. Jeg selv gikk et år uten å klippe håret, det ble langt, men når jeg måtte klippe det måtte jeg ta bort alt som var slitt pga jeg ikke hadde klipt det og ble fort noen cm kortere.

Ikke ha det høyt oppe hele tiden- For at håret skal klare å holde seg oppe hele dagen, trenger man ofte en stram strikk for å holde det. Det vil til slutt slite så mye på håret at det vil til slutt “kutte” av noe hår som er i strikken over i lenger tid flere dager.

Bruk varmebeskyttende- Dette er så viktig! Jeg kan ha faser der jeg “må” rette håret og varmebeskyttende er virkelig et must. varme er ikke bra for håret uansett, men varmebeskyttende hjelper hvertfall litt, så du ikke ender opp med å svi av håret..

Huks dette er ikke fra en frisør, men heller ei som har klart å bevare håret etter alt det har vært gjennom! Har også fått mye skryt over hvor bra jeg holder det <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg