Hvorfor blogg? Dør blogg ut, eller vil det komme tilbake?

Jeg har alltid gått fram og tilbake om jeg skal gi opp blogg eller ikke. Det finnes så mye for og imot!

En grunn til jeg elsker blogg, er man kan skrive alt i et. Man kan vise livet litt anerledes. Som på snap har jeg fler følgere, men hvor mange av den skipper bare storyen min? Hvor mange er det som faktisk følger med? Her på blogg velger man selv om man vil lese eller ikke. Det at du har valgt å swipe up nå for å lese dette, betyr mer for meg enn at du ser storyen min på snap. For du faktisk tar deg din tid for å lese det jeg har skrevet!

Blogg har falt ut gjennom årene og de store bloggerne har sluttet, noe jeg selv synes er utrolig trist og jeg savner å lese bloggene demmes! Jeg vet at jeg ikke kan satse så utrolig på blogg fordi vi lever i 2021 og ikke 2010. Men jeg har som sagt tenkt mye: for jeg elsker å skrive. Her på en blogg forventer man en lang tekst, en tekst som skal gripe oppmerksomhet, en tekst som skal være spennende å lese. På snap, orker man ikke å lese om det er mye som ble skrevet, og er det video er det ikke alltid man tar seg tid å høre. Her på blogg kan jeg vise livet mitt på en helt anderledes måte! Det er nesten som jeg vil heller blogge enn å vlogge på snap.. men den er veldig skummel tanke for jeg er så vandt med å vlogge hver dag på snap, og noe som rett og slett blitt en helt vanlig hverdag for meg. Det er gjennom denne bloggreisen jeg egentlig har hatt siden jeg var 15, jeg har opplært meg som har slitt med skriveproblemer siden 1 klasse lært å skrive. Det er gjennom blogg jeg har lært at å skrive er noe jeg virkelig elsker. Det er her jeg kan uttrykke meg på den måten jeg ønsker, uten at det skal bli noen misforståelser. Blogg har vært en stor del av livet mitt så og si.

Jeg ønsker uansett at blogg kommer til å komme litt mer tilbake! Barndommen min ligger i å lese blogger, som også er en grunn til jeg sitter å skriver her en dag i dag. Gjøre det 10 år gamle meg ville gjøre, men som ikke tørte. Jeg er takknemlig for deg som leser hvert eneste ord her, og jeg setter også pris på at du velger å bruke din tid på å følge meg! <3 Love u all!

 

5 kommentarer
    1. At ungene forsvinner fra bloggplattformen er hevet over en hver tvil, men det betyr slett ikke at blogging er døende, snarere tvert i mot, det betyr bare at både bloggerne og leserne har blitt eldre. Med alderen følger også mer penger, altså får annonsørene mer igjen for hver enkelt leser, siden en 40-åring i snitt har veldig mye mer penger enn en 15-åring. Jeg vet ikke om det er tilfeldig, men jeg har i alle fall aldri tjent så godt per sidevisning som jeg har gjort i 2021.

      1. Du sa noe der ja! Det tenkte jeg egentlig ikke så mye om. Nå er jeg ikke akkurat en stor blogger, og gjør dette for en Hobby så jeg merker ikke akkurat så mye på inntekten. Men jeg krysser fingrene på at blogg ikke går ut i det hele tatt gjennom tiden, for jeg elsker å skrive her! Takk for kommentaren, betyr mye at du gikk inn for å lese! <3

    2. Bloggen er ikke på vei ut, men konseptet gjennomgår en endring. For bare et år siden, var det en ekstrem dominans av såkalte ‘rosa-bloggere’ under 25, mens det i løpet av tiden etter har skjedd en nærmest eksplosiv utvidelse både m.h.t innhold/tematikk, alder/målgruppe og kjønn.
      Jeg er temmelig sikker på at dette vil vise seg å være en svært positiv utvikling, for nå har blogg-konseptet noe for absolutt alle, kontra slik det var tidligere, hvor dominansen av de unge og ‘rosa’ var så stor at de ble selve definisjonen på en blogger.
      Om vi ser bort i fra den nedgangen i sidevisninger som vi opplever akkurat nå som følge av sommeren, så tror jeg bloggen vil nå gamle høyder igjen etterhvert som folk oppdager at konseptet ikke lenger er så rettet inn mot en bestemt målgruppe, og at det nå heller er å betrakte som bladhyllen på Narvesen med noe for enhver smak.
      Nå er det ikke slik at jeg vil ‘rosa-bloggene’ til livs, for de er en viktig del av det mangfoldet som jeg har kjempetro på. Men når det er sagt, var det unektelig en del av de som rett og slett var giftig for en såpass ung målgruppe som de henvendte seg til, både m.h.t kroppspress og livsstil/verdier. De er som nevnt blitt betydelig færre, men til gjengjeld mener jeg bestemt at de vi sitter igjen med, er de beste, f.eks Andrea Sveinsdottir, Annais, Pia Dursett, Isalicious og Aurora Gude (tilbake igjen etter å ha deltatt i 71´ nord), for å nevne noen. Dessuten er du jo en veldig god representant for den unge målgruppen selv også 😉

      1. Hei! Er helt enig i det du skriver og tusen takk! Selv er jeg veldig på når det kommer til psykisk helse. Har begynt å lese nye blogger også nå, og jeg elsker det like mye som jeg gjorde før. Men ja, jeg husker når det var “rosa-blogger” var veldig inne, og det ikke er sånn lenger. Gleder meg til å se hvordan blogg blir framover, håper virkelig på at det blir litt mer populært igjen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg