Hvorfor snakker jeg så rart?

I den lille tiden jeg har drevet med sosiale medier så har jeg nesten hørt hver dag “Hvorfor snakker du så rart?”…

Nå skal jeg fortelle det så det blir slutt på mas, hate og alt mulig.

Ja, det er lov å spørre om man liksom er ny på snap (f.eks). Men folk som skal sende hat, er jeg temmelig lei av. Men jeg skal prøve å fortelle en lang historie kort.

Mamma kommer fra sørlandet så hun snakker jo hennes dialekt (litt Lomver her og der), og pappa kommer fra Lom. Jeg har alltid vært en mammadalt og var mye med mamma når jeg var mindre, var vi med familien på sørlandet var jeg oftest med Dina, søskenbanet mitt. Hjemme var det jo både lomver og sørlending som ble snakket, så er ikke så rart at jeg sankker som jeg gjør egentlig. Martin snakker rein Lomver, men han har ofte vært med mange flere fra Lom enn det jeg har.

Jeg har også alltid skrevet bokmål, eller når lærene prøvde å lære meg nynorsk så ble det bare rot haha. Men i 9. klasse fikk jeg lov å bytte og det er jeg evig glad for.

Så jeg snakker blanding mellom Lomver, sørlending og bokmål. Og noen sier jeg har aksangen til nordnorsk… aner ikke hvor det kommer fra. Er jeg med familien min fra sørlandet nå så snakker jeg rein sørlending (men får ikke til skarre r da hehe). Jeg har alltid snakket rart og det vil forbli sånn, gidder ikke å endre en ting som gjør meg til meg bare fordi noen bare må pirke. La oss bare si jeg snakker lapskaus.

Så nå vet dere hvorfor.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg